#6 Verknipt drama in Sunspring

Sunspring is een korte sci-fi film geschreven door kunstmatige intelligentie. Het script en de regie-aanwijzingen zijn tot stand gekomen door een computeralgoritme dat vele sci-fi-scripts en handleidingen is gevoed.

Vanuit productionele waarde kan dit experiment van regisseur Oscar Sharp de tijd en kosten enorm drukken als er in plaats van moeilijke (trage en dure) schrijvers, eenvoudige computersystemen komen die de studio’s kunnen voorzien van scripts. Het zou een mogelijke richting zijn die Hollywood op kan gaan, al zijn die ontwikkelingen nog lang niet zo ver.

Gelukkig maar, want het is mijn stellige overtuiging dat je geen drama kunt schrijven, wanneer je niet weet wat drama is. Ook wanneer kunstmatige intelligentie zich nog millennia ontwikkelt, zal het niet in staat zijn om beter drama te schrijven dan de mens. Drama behoort de mens toe, en vereist dramatische bewustzijn.

Je kunt je afvragen of deze omslachtige ingreep achter Sunspring een ander resultaat heeft opgeleverd dan wanneer een vijfjarig kind met een schaar dialogen en aanwijzingen uit verschillende scripts had geknipt en geplakt. Beiden hebben tenslotte geen idee van wat ze aan het maken zijn.

En dat zie je ook duidelijk aan Sunspring: aan de dialogen is geen touw vast te knopen; met veel goede wil is er zo nu en dan enige poëzie in te ontdekken, maar dat komt vooral omdat de acteurs (o.a. Thomas Middleditch, bekend van Silicon Valley) er interpretatie en duiding aan proberen te geven, en de toevoeging van standaard filmgenre muziek. Ook de regie-aanwijzingen zijn bepaald niet met vakkennis geproduceerd: "He is standing in the stars and sitting on the floor." De visualisering van dit soort aanwijzingen levert soms interessante, onverwachte beelden en kaders op. Het doet in de verte denken aan de absurdistische teksten van Ionesco, of de cut-up techniek van Burroughs. Maar het blijft willekeurig, en dat kan ook voor de makers geen verrassing zijn. 

Door Kaweh Modiri


Terug naar Enter the Writers