#6: Stanley K. has left the conversation

Stanley Kubrick wil ik vragen wat eerst kwam: de wens om zichtbaar te maken wat tot dan toe altijd onzichtbaar was gebleven, of de intuïtie dat hij met nieuwe gereedschappen nieuwe dingen zichtbaar kon maken. Kubrick is er niet meer, dus ik moet een list verzinnen. 

Séance apps bestaan, maar ik geloof niet dat ze werken. Ik zou Oliver Laric na kunnen doen. Deze kunstenaar hield een webchat met een helderziende, een man met grijs haar en een baard, die naar eigen zeggen in contact stond met Andy Warhol. Je zou kunnen zeggen dat ook als het medium niet werkelijk in contact stond met Andy, door dit werk van Laric toch iets als de geest van Warhol spreekt. 

Ik geloof niet dat Kubrick zich voor zo'n truc laat lenen. In zijn horrorfilm The Shining ziet een jongetje geestverschijningen. Om je als kijker zo dicht mogelijk bij de ervaring van het jongetje te laten komen, gebruikte Kubrick het net ontwikkelde en nog niet eerder zo intensief uitgewerkte gereedschap van de steadicam

In zijn historische kostuumfilm Barry Lyndon reist Kubrick niet echt terug naar de achttiende eeuw om daar te filmen, maar hij weet een door Carl Zeiss voor de NASA ontwikkelde lens zo te gebruiken, dat hij voor zijn opnames geen kunstlicht nodig heeft, waardoor Barry Lyndon voelt alsof het licht in de film driehonderd jaar oud is.

Ik zou een computer als AlphaGo, een kunstmatige intelligentie die gebruikt maakt van wat wordt genoemd deep learning, willen gebruiken om alle zinnen die Kubrick ooit schreef en alle uitspraken die van hem zijn bewaard te analyseren en dan aan die supercomputer mijn vragen aan Kubrick voor te leggen. Ik wil met AlphaGo whatsappen en het zou voelen alsof ik met Stanley praat. Zo'n project kost meer tijd dan een week, maar als het lukt, hoor je het.

Nu we toch in de toekomst kijken, wil ik technieken uit science fiction en wat we daarmee kunnen doen onderzoeken. Of liever gezegd: welke kunstenaar en welke werken kunnen we over 10 jaar verwachten op een festival als A Maze?

Door Dirk Vis


Terug naar Enter the Writers