#5 Batman versus Oedipus I


Technologische ontwikkelingen stellen ons in staat om onze verhalen op een andere, meer geavanceerde manier te vertellen dan voorheen. Films anno 2016 zien er anders uit dan films uit de vorige eeuw. Niet alleen de tijdscontext in de film, maar ook de gebruikte technieken zijn veranderd. Camera’s zijn sterk verbeterd, het film en montageproces is gedigitaliseerd, en CGI en animatietechnieken hebben nieuwe deuren geopend voor weergave van de fantasie. Wij zijn als kijkers getraind in het volgen van beelden die elkaar in hoog tempo opvolgen. Verhalen worden vaak gefragmenteerd verteld, maar omdat onze algemene kennis over het medium groeit met elke film die we zien, ontstaat er een steeds omvangrijkere taal die we intuïtief begrijpen.

De technieken die in films werden gebruikt in de twintigste eeuw zijn nu verouderd, maar zijn de verhalen die we vertellen ook veranderd door die ontwikkelingen? Is er ook daar sprake van een duidelijk zichtbare “vooruitgang”?

De ontwikkeling in de industrie richt zich de laatste jaren voornamelijk op de viewer experience enhancement. Tal van ontwikkelingen binnen de film staan nog in hun kinderschoenen, zoals VR, de (herintroductie van) Smell-O-Vision, en invloeden uit de gamewereld. Die ontwikkelingen zijn er allemaal op gericht om de illusie nog groter te maken, de kijkervaring nog alomvattender.
Maar ook wanneer al deze ontwikkelingen hun hoogtepunt hebben bereikt, zullen de grote verhalen uit de vorige eeuw, en die van Shakespeare, en die van Sophocles niet verouderd zijn. Sterker nog, veel van de films uit de toekomst zullen nog altijd direct of indirecte uitvoeringen zijn van deze verhalen. We hebben alleen meer prikkelingen nodig om de illusie te kunnen geloven.
De ongure man voor onze ogen moet er niet alleen afstotend uitzien, maar we moeten hem ook kunnen ruiken. We willen niet meer naar een scherm kijken, we willen erin staan.

Door Kaweh Modiri


Terug naar Enter the Writers