Enter the Writers

Enter the Writers is een initiatief van Cinekid en is opgezet in samenwerking met Het Domein voor Kunstkritiek. Redacteuren van Vrij Nederland, De Gids en De Correspondent, versterkt met een filmer/schrijver en een kunstenaar, vormen een on the spot redactie. Drie maanden bloggen de redacteuren over hun onderzoek naar de impact van digitale technologieën op kunst, cultuur en het maatschappelijk leven. Startpunt voor die gezamenlijke onderneming vormen de kunstwerken die voor het MediaLab 2016 worden gemaakt. De redactie wordt geleid door Anna van Leeuwen. De redacteuren zijn: Marijn van der Jagt, Kaweh Modiri, Dirk Vis, Marloeke van der Vlugt en Marian Cousijn. Click here for English.
 
 

In Enter the Writers wordt het thema van het MediaLab 2016 vanuit verschillende per- spectieven onderzocht.

Marijn van der Jagt: Je merkt pas hoe veel je leunt op een apparaat als het ding wegvalt.

Marian Cousijn: Het balkon: een rare tussenruimte. Je bent niet binnen maar ook niet echt buiten.

Marloeke van der Vlugt: In deze laatste blog wil ik dieper ingaan op het tot leven wekken van objecten of ruimtes.

Marian Cousijn: Smartphones in het museum: kun je die maar beter met je rugzak in een kluisje opbergen?

Marijn van der Jagt: Er staat een man op het toneel met in zijn hand een mobiele telefoon

Marloeke van der Vlugt: De volgende groep internationale studenten van het Interactive Architecture Lab

Dirk Vis: Ik ben bij Siebe, Jonas en Lou op bezoek, ik kan hun leeftijden bij elkaar opgeteld tellen op mijn vingers.

Marloeke van der Vlugt: De studenten van het Interactive Architecture Lab moeten een aantal keer per jaar hun onderzoek presenteren

Marijn van der Jagt: Geef mij je mobiele telefoon en ik laat zien wie je bent, is het motto van het tv-programma De mobiel van…

Marian Cousijn: Heeft de digitale revolutie kunst veranderd? Electronic Superhighway gaf een overzicht van vijftig jaar kunst

Kaweh Modiri: Dieren hebben sterkere klauwen, of kaken, maar de mens heeft betere hersenen.

Dirk Vis: Karina Zavidova is bezig aan een afstudeerproject op de kunstacademie: ze ontwerpt een virtuele assistent.

Marijn van der Jagt: In thrillers is het een teken van onraad als iemand zegt: ‘Ik word gevolgd.’ Bij sociale media werkt het precies omgekeerd.

Marloeke van der Vlugt: We reageren emotioneel betrokken wanneer we ‘menselijk gedrag’ herkennen in een object of ruimte.

Marijn van der Jagt: Iemand met een VR-bril op lijkt zich af te keren van de werkelijkheid...

Dirk Vis: Games, apps en interfaces in sciencefictionfilms hoeven het niet echt te doen

Kaweh Modiri: Toch toont het vreemde generieke script van de experimentele korte film Sunspring ook iets anders aan.

Kaweh Modiri: Sunspring is een korte sci-fi film geschreven door kunstmatige intelligentie.

Marloeke van der Vlugt: Ruari Glenn, kunstenaar en onderzoeker, weet heel goed wat hij wil leren van de wereld om ons heen...

Dirk Vis: Ik zou Oliver Laric na kunnen doen. Hij hield een webchat met een helderziende.

Marijn van der Jagt: Het belang van gewicht en volume wordt in de droom van steeds kleinere apparaatjes ernstig onderschat.

Kaweh Modiri: Films anno 2016 zien er anders uit dan films uit de vorige eeuw. Ook de gebruikte technieken zijn veranderd.

Marian Cousijn: Rachel Wingfield en Mathias Gmachl vertellen over kunstwerk Osmo.

Dirk Vis: Zijn er apps waarmee je behalve het juiste vertrekspoor ook een geest kunt oproepen?

Marian Cousijn: Tijdens mijn onderzoek naar online/offline kwam ik afgelopen week de volgende interessante dingen tegen.

Marloeke van der Vlugt: In deze blog maak ik pas op de plaats. Het idee interactiviteit heeft contouren gekregen...

Marijn van der Jagt: Eindelijk kunnen we lange afstanden overbruggen.

Marian Cousijn: Een tienermeisje staart in de webcam.

Dirk Vis: Deze week heb ik voor het eerst in jaren weer thuis computerspelletjes gespeeld. Een van mijn nieuwe favorieten is The Stanley Parable.

Kaweh Modiri: Er is geen fort om te verdedigen. De overgave is compleet.

Marijn van der Jagt: Sommige dingen zijn moeilijker geworden nu er smartphones bestaan.

Marloeke van der Vlugt: Een kunstwerk dat interactief is, lijkt op een halffabricaat.

Kaweh Modiri: Hoe te denken over 'n wereld waarin menselijke belangen niet...

Dirk Vis: Technologie die we niet begrijpen, komt op ons over als magie. Maar ze is dat niet.

Marijn van der Jagt: Het was een theatervoorstelling die mij duidelijk maakte hoe dramatisch het bewegen van een cursor kan zijn.

Marloeke van der Vlug: Zijn er gradaties in de mate van interactiviteit? Het lijkt erop.

Marian Cousijn: Tijdens onweer ben je veilig in de auto, zelfs wanneer de bliksem inslaat. Dat komt doordat een auto een kooi van Faraday is.

Marloeke van der Vlugt: Wat zijn de eigen- schappen van installaties? Zijn er gradaties te onderscheiden in mate van interactiviteit?

Marijn van der Jagt: Kan een computer je in huilen doen uitbarsten? Wel als je precies op tijd klaarzit om kaartjes te kopen voor een concert.

Marian Cousijn: Wat betreft online zijn heb ik niet echt een beleid. Soms vind ik het fijn om m’n telefoon de hele dag niet bij me te hebben...

Dirk Vis: Ik zat in een rode bol van vlees, een planeet van bloed en organen.

Kaweh Modiri: We zoeken graag bevestiging dat wij mensen stiekem toch perfect zijn. Zo ook Nicholas Carr.

Marijn van der Jagt: Een moeder met een dramaturgische blik, is de oorzaak van veel kinderleed.

Dirk Vis: Ik schrijf meestal met mijn laptop, maar je kunt met alle soorten gereedschap schrijven.

Kaweh Modiri: Mijn films zijn tot op heden ingrepen in de realiteit. In Mijn inbreker en ik achtervolgde ik mijn inbreker een jaar lang.

Marian Cousijn: Mijn allereerste lievelingsdier was een auto. Ik kon alle automerken opnoemen.