Wat doen we?

HistorieMedia-educatieMissie & VisieVerantwoording

Cinekid zet zich al 30 jaar in om de productie van kwalitatieve media voor kinderen te stimuleren, om hen actief deel te laten nemen aan media en ze een bijdrage te laten leveren in de creatie hiervan. Met als doel de media-ontwikkeling van kinderen te begeleiden, hen met een kritische blik media te laten ervaren en hun wereldbeeld te verbreden.

Cinekid Festival 
Cinekid organiseert jaarlijks in de herfstvakantie het Cinekid Festival voor de jeugd (4-14 jaar) op de Westergasfabriek in Amsterdam en in ruim 30 filmtheaters door heel Nederland. Dit unieke evenement omvat alle aspecten van de media-industrie voor jong publiek en biedt naast kwalitatieve media ook workshops en masterclasses voor de kids. We vertonen meer dan 100 bijzondere films en tv-programma's en creëren met de meest innovatieve tools, games, installaties en apps, de grootste digitale speeltuin van de wereld: het MediaLab

Het Cinekid Festival 2016 vindt dit jaar plaats op donderdag 13 en vrijdag 14 oktober voor scholen en aansluitend 
voor het publiek van zaterdag 15 t/m vrijdag 21 oktober op de Westergasfabriek in Amsterdam. Van 15 t/m 31 oktober organiseren we Cinekid op Locatie in ruim 30 filmtheaters door het hele land. Medio september wordt het programma online gezet op deze website. 

 "...Iedere leerling én leerkracht, zowel op de middelbare als basisschool zou elk jaar naar het MediaLab van Cinekid moeten gaan om de rijkdom van de nieuwe content te ervaren. Zo ziet het klaslokaal van de toekomst er uit. Zie je het voor je, met je klas in de Birdly tijdens de aardrijkskundeles?”  - Remco Pijpers (Kennisnet/Mijn Kind Online)

Cinekid Projecten
Gedurende het jaar zet Cinekid zich in voor de media-ontwikkeling van kinderen met tal van projecten waaronder o.a. 300 workshops per jaar onder leiding van professionele begeleiders, samenwerkingen met scholen en musea, filmkampen in de zomer, het online Cinekid FilmSpel en de app voor ouders en kinderen: Cinekid AppLab

"Cinekid weet altijd op speelse, grappige en creatieve wijze kinderen te binden aan kunst, cultuur en educatie"  - Het Kröller-Müller Museum

Cinekid for Professionals 
Dit 5-daagse evenement tijdens het Cinekid Festival haalt (bijna 1.000) media professionals uit meer dan 30 landen, 24 internationale festivals, 22 internationale uitzenders, meer dan 60 sprekers en 350 recente producties klaar om aangekocht te worden en 30 projecten in ontwikkeling die zoeken naar co-producers en co-financiers. Door deze combinatie van doelen is het Cinekid festival op internationaal niveau een unieke plek waar makers en doelgroep elkaar ontmoeten en inspireren.

Cinekid for Professionals vindt dit jaar plaats van 17 oktober t/m 21 oktober op de Westergasfabriek in Amsterdam. Voor meer informatie klik je hier.

"Cinekid is a unique combination of film & tv festival, professional forum, and the coolest playground in the world! I hope very much that I or one of my colleagues can attend in years to come." - Eric Guaglione, Supervising Director Rovio (Angry Birds)

Cinekid Club
Alle kinderen in Nederland kunnen elke dag naar de Cinekid Club: de doe-het-zelf-website van Cinekid. Met de nieuwste filmpjes, de top 100 films die je als kind gezien moet hebben, de tofste games en apps en elke week leuke prijzen die je kunt winnen! 

"De Cinekid Club is vet cool; je kan van alles doen en maken maar je kunt ook naar alleen maar vette filmpjes kijken"  - Jack, 7 jaar.

Historie

Cinekid begon 30 jaar geleden (1986) als een nieuw initiatief in De Meervaart in Amsterdam Osdorp. Het was het jaar dat de Nederlandse film met Abel, Flodder en de Aanslag op de kaart stond. Cultuurspreiding was een breed gedeeld ideaal. Tien jaar eerder was het Berlijnse filmfestival begonnen met een kindersectie en de eerste jeugdfilmfestivals doken op. Cinekid in de Meervaart kreeg ook een TV-hoekje, één scherm, een videorecorder en wat kussens op de grond. Hoe klein ook, het was de kiem van het huidige Cinekid, dat wordt gezien als een mondiale speler, met een groot bereik in haar primaire doelgroep en geheel multimediaal.

Omvang en bereik
Cinekid groeide snel. Het locatiefestival werd een programma in zo’n 30 steden door heel Nederland om jeugdfilmdistributie te bevorderen. Cinekid zette in deze steden samen met filmhuizen lokale jeugdfilmfestivals op. Het publieksfestival realiseert inmiddels ca. 60.000 bezoeken en is wat dat betreft één van de meest succesvolle culturele festivals. 

In Amsterdam komt circa 1 op 4 kinderen jaarlijks in aanraking met Cinekid. Landelijk heeft Cinekid inmiddels contacten met ca. 20% van alle basisscholen en geeft dagelijks workshops door heel Nederland. Internationale vakgenoten zien Cinekid als topinstelling. Het onderscheidt zich als enige met louter jeugdproducties voor jongere kinderen, een multimediaal aanbod en met aandacht voor de gehele keten van de industrie. De multimedialiteit is van belang omdat media tegenwoordig ontwikkeld worden op vele (interactieve) media, voor diverse en snel veranderende platforms (tv, consoles, mobiele media, cinema, websites, etc.).  Kinderen zijn hiervan grootgebruikers. Nederlandse kinderen zijn dagelijks ca. 4 uur per dag met media bezig, meer dan dat ze op jaarbasis in de schoolbanken zitten. In de VS is dit reeds ca. 7 uur.

Nieuwe Media
Precies halverwege het bestaan werden nieuwe media een onderdeel van het festival, eerst onder de naam Kids&Bits in De Balie, daarna groeide het rap groter en belangwekkender tot het huidige 1200m2 grote MediaLab vol interactieve opstellingen en workshops. Hoewel film een aantrekkelijk onderdeel bleef voor het jonge publiek, sloot het multimediale juist bij kinderen goed aan en werd het MediaLab een hit. 
 
Cinekid for Professionals
Stichting Cinekid bouwde ook een programma gericht op de internationale professionals. Om kwaliteit te bevorderen kan men niet om de industrie heen. Er kwamen seminars en een internationale conferentie, drie coproductiemarkten en netwerkbijeenkomsten. Jaarlijks komen o.a. Europese televisieaankopers in de ScreeningClub met ruim 250 nieuwe jeugdproducties en bepalen daar mede wat er volgend jaar uitgezonden wordt in hun land. De Nederlandse producties worden door Cinekid extra in de spotlights gezet en de kwaliteit ervan wordt inmiddels internationaal erkend. 

 

Media-educatie

Het landelijke media-educatie programma betrekt kinderen het gehele jaar door actief bij de media. Het doel is kwaliteitsbewustzijn te versterken in relatie tot de media die hun cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling indringend beïnvloeden. De educatie is innovatief (interactieve tools) en onderscheidt zich door een voor kinderen praktische benadering. 
 
Diversiteit
Om alle kinderen een kans te geven, ook de nieuwe Nederlanders en de laagste inkomensklasse, verplaatste Cinekid recent het gehele festival. Het opent nu de donderdag voor de herfstvakantie. Scholen maken hier flink gebruik van. Als de herfstvakantie begint heeft Cinekid thans al ruim 4.000 schoolkinderen ontvangen, waarbij het MediaLab, waar ieder kind actief aan de slag gaat, uitverkocht is.

 

Missie & Visie

M: Het bevorderen van de kwaliteit  van beeldcultuur voor jonge kinderen (4-14 jaar) en door actieve en creatieve participatie van de jeugd de positie van kinderen ten opzichte van de media versterken.  

V: Media beïnvloeden de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen indringend. Aandacht voor kwaliteit bij de media is aandacht voor de levenskwaliteit van onze jeugd.

Verantwoording

Nieuwe beelden, geluiden, verhalen en boodschappen overspoelen ons dagelijks via verschillende mediakanalen en innovatieve commerciële vondsten volgen elkaar in een razend tempo op. Zo is televisiekijken, al dan niet online, veranderd in een multi-tasking zapp-happy belevenis. Slimme telefoons met explosief groeiend aanbod aan apps en games zorgen ervoor dat we altijd online, vindbaar en bereikbaar zijn en nieuwe gadgets schreeuwen om onze serieuze attentie en portemonnee. Hiernaast hebben ook andere ontwikkelingen grote invloed op onze media beleving.  De grenzen tussen kunst, wetenschap en technologie maar ook tussen creativiteit en commercie zijn steeds verder aan het vervagen. Tezamen kunnen deze ontwikkelingen worden gezien als het technologisch profiel van deze tijd en dit heeft een enorme invloed op onze persoonlijke én publieke levens. Juist kinderen, als digital natives van deze wereld, moeten worden voorbereid op deze steeds verder uitdijende matrix aan beelden en technologische mogelijkheden: Als kritische gebruikers én als creatieve makers die leren werken met deze nieuwe media, en dit is precies waar Cinekid voor staat. Want, zoals Douglas Rushkoff al zei, gaan we de technologie aansturen of stuurt de technologie ons aan?  Program or be programmed!

Mediawijsheid en mediaweerbaarheid
Met de woorden van Rushkoff in gedachten, is Cinekid er op gericht om enerzijds de jonge doelgroep een kritische en actieve rol te geven en anderzijds de media professional (makers en producenten van media, maar ook andere volwassen gebruikers zoals leerkrachten, onderzoekers, beleidsmedewerkers, ouders etc.)  te informeren en netwerken te ondersteunen. Hiernaast werkt Cinekid actief aan het stimuleren van kwalitatieve content voor de jonge doelgroep en wil hier een podium aan bieden.  Door kinderen te leren werken met de nieuwste tools en technieken wordt mediawijsheid en mediaweerbaarheid gestimuleerd en nieuwsgierigheid geprikkeld.

Rode konen & hard spelen
Bij haar programmering zoekt Cinekid altijd naar een evenwicht tussen fysieke interactie en verwondering, maken en beleven, kijken en aanraken, analoog en hightech, conceptuele opstellingen en projecten gericht op de beroepspraktijk, waarbij in alle gevallen kinderen actief betrokken worden en ingespeeld wordt op hun intrinsiek lerend vermogen door spel en intuïtie. Hierbij worden ze niet alleen bij de beleving betrokken maar leren ze ook hoe dingen gemaakt worden: kijken met je handen.

Maar, onder deze zo zorgvuldig onderbouwde en educatief verantwoorde content schuilt de werkelijke kracht van Cinekid, en dat is dat kinderen aangesproken worden op dat waar ze het beste in zijn: Met rode konen hard spelen en pure lol door een totale onderdompeling in een creatieve en inspirerende ervaring waardoor ze het vooral waanzinnig naar hun zin hebben. En dat, is de beste basis om ook maar iets te leren.

Quote 14e Montessorischool, Amsterdam:
"Wij hebben een prachtige film gezien "Mother I love you". De kinderen vonden het thema wel heftig. Het Medialab overtrof onze verwachtingen. De kinderen vonden het fantastisch extra leuk was dat een enkeling van ons 's avonds op het Jeugdjournaal te zien was. Wij vonden het geweldig dat de begeleiders op de onderdelen veel kennis van zaken hadden, veelal zelfs hadden ze aan de ontwikkeling meegewerkt. Wij vonden het een topdag! Bedankt!"