Ontmoet de juryleden van 2016!

 
Natuurlijk weet je al lang dat we elk jaar de belangrijkste prijzen op gebied van film, televisie en nieuwe media voor de jeugd uitreiken. Maar wie breken zich dit jaar nou eigenlijk het hoofd over al die inzendingen, om vervolgens per categorie een winnaar aan te wijzen? Maak kennis met de jury van 2016! Geen zin om te scrollen? Begrijpelijk, klik maar op welke jury je wilt zien.
 
 
 
 

MovieZone Jury Award Cinekid

 

Felix Cordia, 13 jaar, 3 vwo (Soest)
Hoeveel films kijk je gemiddeld per week?
Gemiddeld kijk ik één of twee films per week. 
 
Wat is je favoriete film aller tijden?
Het is moeilijk om te kiezen tussen mijn films allertijden; ik vind zowel de hele Harry Potter-serie als Suicide Squad supervet. 
 
Ben je wel eens eerder op een filmfestival geweest en wat verwacht je van Cinekid?
Ik ben nog nooit op een filmfestival geweest, ik heb dan ook niet echt een voorstelling van hoe het zal zijn. 
 
Waar kijk jij als jurylid straks vooral naar in een film?
Als jurylid kijk ik in films vooral naar of er een goede opbouw in zit, of het verhaal leuk en interessant is en als het meezit of er genoeg spanning in zit. 
 
Welk filmberoep zou jij het liefst uitoefenen later?
Ik hoef niet per se in de filmwereld te gaan werken, al vind ik het wel interessant om te kijken hoe alles werkt. 
Stacey Chiuju Okwuchi, 14 jaar, 3 vmbo (Wormerveer)
Hoeveel films kijk je gemiddeld per week?
Ik kijk gemiddeld per week ongeveer twee films.
 
Wat is je favoriete film aller tijden?
Mijn favoriete film ter wereld is Colombiana.
 
Ben je wel eens eerder op een filmfestival geweest en wat verwacht je van Cinekid?
Ik ben nog nooit naar een filmfestival geweest al lijkt het me wel heel leuk.
Wat ik verwacht is dat het uiteraard heel gezellig wordt en dat er veel films, workshops en spelletjes te doen en te zien zijn.
 
Waar kijk jij als jurylid straks vooral naar in een film?
Waar ik naar kijk als jurylid is of de film voorspelbaar of onvoorspelbaar is, of het verhaal duidelijk is en of er af en toe grappige momenten zijn.
 
Welk filmberoep zou jij het liefst uitoefenen later?
Ik zou het liefst regisseur of acteur willen worden.
 
Felix van Woensel Kooy, 12 jaar, groep 8 (Amsterdam)
Hoeveel films kijk je gemiddeld per week?
Ik kijk vooral veel filmpjes via YouTube (Gamemeneer is mijn favoriet). Maar ik denk dat ik wel één keer per week naar een langere – echte – speelfilm kijk. Films als Kikkerdril, Abel, Life of Pi of Oorlogsgeheimen. Maar natuurlijk ook de hits als Lord of the Rings en Star Wars vond ik heel cool.
 
Wat is je favoriete film aller tijden?
Mijn favoriete film is Captain America Civil War.
 
Ben je wel eens eerder op een filmfestival geweest en wat verwacht je van Cinekid?
Ja, op een Cinekid, samen met mijn beste vriend Quintijn! Dus ik verwacht allemaal leuke dingen en leuke films.
 
Waar kijk jij als jurylid straks vooral naar in een film?
Actie, want daar houd ik van! En of de film logisch is: dat hij goed in elkaar zit en goed te volgen is. Verder let ik op de muziek en of ik het verhaal geloof. Het gevoel moet echt zijn.
 
Welk filmberoep zou jij het liefst uitoefenen later?
Acteur! Maar regisseur lijkt me ook wel leuk.
 
Anna Janssen, 14 jaar, 3 havo  (Edam)
Hoeveel films kijk je gemiddeld per week?
Ik kijk ongeveer twee films per week. Ik ga niet zo heel vaak naar de bioscoop, omdat er in onze stad geen bioscoop is.
 
Wat is je favoriete film aller tijden?
Eén van mijn favoriete films is: What’s Eating Gilbert Grape, omdat ik het verhaal erg mooi vind. Achtste-groepers huilen niet vind ik een hele zware en mooie Nederlandse film. Andere films die ik leuk vind zijn: ‘Alles is liefde’ en ‘Alles is familie’. De verfilmingen van de boeken van Carry Slee spreken mij ook erg aan. Toen ik jonger was, keek ik heel graag naar Nederlandse kinderfilms, zoals De groeten van Mike, Iep, Brammetje Baas, Kikkerdril en Mees Kees.
 
Ben je wel eens eerder op een filmfestival geweest en wat verwacht je van Cinekid?
Ik ben nooit eerder op een filmfestival geweest, daarom ben ik heel erg nieuwsgierig naar Cinekid! Ik verwacht van het festival dat het een hele leuke tijd wordt waarin ik veel mooie films mag zien. Ik vind het leuk dat ik ze met de overige juryleden mag beoordelen. 
 
Waar kijk jij als jurylid straks vooral naar in een film?
Ik let er vooral op of een film mij blijft boeien, dat het een mooi verhaal is en dat de film prettig is om naar te kijken. 
 
Welk filmberoep zou jij het liefst uitoefenen later?
Scenarioschrijver of begeleider van kinderen op de set! Regisseur lijkt mij ook leuk.
Fleur Donker, 14 jaar, 3 vmbo (Alkmaar)
Hoeveel films kijk je gemiddeld per week?
Ik kijk gemiddeld drie tot vier films per week. 
 
Wat is je favoriete film aller tijden?
Mijn favoriete films zijn de film uit The Hunger Games serie.
 
Ben je wel eens eerder op een filmfestival geweest?
Ik ben ooit jury geweest in EYE voor een filmfestival.  
 
Waar kijk jij als jurylid straks vooral naar in een film?
Of de films niet langdradig zijn, te begrijpen zijn en de boodschap makkelijk zal overkomen. Dat de overlopen van scene naar scene mooi zijn. En natuurlijk het verhaal.
 
Welk filmberoep zou jij het liefst uitoefenen later?
Ik zou later wel acteur willen worden.
 
 

Jury Beste Nederlandse Familiefilm Competitie

 
Arne Toonen
Waar kunnen we je van kennen?
Ik heb de films Dik Trom en De Boskampi’s geregisseerd. En heb een kleine cameo in beide. Bij de aftiteling van Dik Trom spring ik over m’n eigen been heen en in de Boskampi’s bedreig ik iemand in een keuken in de maffiafilm waar Rikkie naar kijkt.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik ga letten op originaliteit, vakman/vrouwschap en relevantie, maar ik laat me vooral graag verrassen.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsfilm?
The Goonies is en blijft mijn absolute favoriet! Mijn zoontje van 7 is ook fan!
 
Martin Berendse
Waar kunnen we je van kennen?
Tsja,…ik ben directeur van de OBA, de bibliotheek van Amsterdam. Heel veel Amsterdamse kinderen kennen onze vestigingen en heel veel kinderen in het land kennen vast ook de bibliotheek in hun stad of dorp. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik ga er vooral op proberen te letten of de films die we te zien krijgen echt proberen iets moois voor kinderen te maken. En of de grote mensen kinderen echt wel serieus nemen. Want kinderen kunnen veel meer aan dan sommige grote mensen denken. 
 
Wat was vroeger jouw lievelings tv-serie? 
Ik vond vroeger de televisie serie Floris altijd prachtig. Mooie verhalen uit de geschiedenis met echte ridders en kastelen. Als ik de openingsmuziek hoor, zie ik het zo weer voor me.
 
Lydia Rood
Waar kunnen we je van kennen?
Veel kinderen kennen me van de Drakeneiland-serie, en van Marietje Appelgat en haar vieze vrienden. Dat zijn boeken, geen films – ten onrechte eigenlijk. Sommige kinderen denken dat ik De groeten van Mike heb bedacht, maar dat was nou juist weer eerst een film. Ik heb vaker boeken geschreven naar een film en daardoor weet ik precies wat de verschillen zijn.
Marietje Appelgat is een heel vies boek, je wordt er misselijk van, maar heel veel juffen lezen het voor. Ik heb ook vieze boeken voor volwassenen geschreven, en eerlijk gezegd werd ik daar nog bekender mee.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
In een film is het heel moeilijk om te laten zien hoe je hoofdpersonen zich voelen. (Een boekenschrijver kan dat gewoon opschrijven.) De kunst is om het er niet te dik op te leggen. Vroeger regende het altijd heel hard als de hoofdpersoon droevig was en als de zon scheen, was hij blij. Knapper is als je het publiek kunt laten meevoelen met droefenis op het strand of vrolijkheid in november. En hoe laat je honger zien, of eenzaamheid? Dat is waar ik het meest op zal letten.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsfilm?
101 Dalmatiërs uit 1961. Het was de tweede tekenfilm die ik zag en ik moest er vreselijk om huilen. Later werd ik verliefd op De gebroeders Leeuwenhart en de tekenfilmversie van De GVR. Die films zijn net zo mooi als de boeken waarop ze zijn gebaseerd, en dat is heel bijzonder. Een andere favoriet is Willow, een van de eerste fantasyfilms, omdat daar alles in zit: vriendschap, trouw, liefde, verraad, oorlog, afgunst, haat en recht-op-en-neer lol. Ik zat helemaal in dat verhaal. In latere films kan veel meer, dankzij de computeranimatie en 3D, maar al die mooie plaatjes gaan soms een beetje ten koste van het echte gevoel. Lord of the rings vind ik saai...
 
Loes Haverkort
Waar kunnen we je van kennen?
Van mijn acteerwerk in Dik Trom en de Boskampi’s, maar volwassenen kennen mij misschien ook wel van De Jacht en Vechtershart.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik ga vooral letten op originaliteit. Ik vind het leuk om verrast te worden, om iets te zien wat je niet verwacht. En ik let op de verhaallijn en ontroering. Ik wil vooral graag geraakt worden door een film.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsfilm?
Mary Poppins! Daar heb ik vroeger echt úren naar gekeken. En Annie, maar dat was vooral de lievelingsfilm van mijn zus. Zij wilde Annie en ík Mary Poppins, dus we keken ze altijd om en om. Ook hield ik heel erg van de films van Fred Astaire, die mooie, oude films uit de jaren vijftig, maar dat zijn niet echt kinderfilms…
 
Tibor Dekker
Waar kunnen we je van kennen?
Ik werk ruim vijftien jaar voor de filmwebsite Cinema.nl. Eerst maakte de VPRO dat samen met de Volkskrant, en sinds vijf jaar doet de VPRO dat alleen. Ik ben daar eindredacteur, en dat is ontzettend leuk werk. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Moeilijke vraag! Ik vind het het leukst om een film te zien als ik er erg weinig vanaf weet. Door mijn werk voor VPRO Cinema komt dat alleen niet vaak voor, want we maken interviews, recensies en filmpjes over heel veel films. En die zie of lees ik allemaal voordat ze online gezet worden. Maar nu als jurylid voor Cinekid kan ik heerlijk naar films kijken waar ik van tevoren nog maar weinig over weet.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsfilm? 
Star Wars IV en V vond ik geweldig. Ik was nog net geen 10 jaar oud toen ik die zag in de bioscoop. Iets later kwamen Indiana Jones, Stand by Me (draait dit jaar op Cinekid!) en Back to the Future, daar was ik als kind ook helemaal weg van.
 
 

Beste (internationale) Kinderfilm Competitie

 

Antoine Simkine

Waar kunnen we je van kennen?
Ik ben al meerdere keren op Cinekid geweest en ben altijd onder de induk van de kwaliteit van het evenement, de selectie aan films, de conferenties en de algehele sfeer van Amsterdam. Ook heb ik twee kinderfilms van Olivier Ringer gecoproduceerd: On the Sly en Birds of Passage. Beiden hebben ze de EFCA award voor beste film gewonnen, net al vele andere awards. Ook heb ik twee films gecoproduceerd over volwassen worden: Sons of Norway van Jens Lien en The Summer of Sangaile van Alanté Kavaïté, die de Sundance 2015 award voor regie heeft gewonnen.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik geloof dat kinderen veel meer dingen begrijpen dan volwassenen aanvankelijk denken. Daarom let ik op films die, hoewel ze vermakelijk zijn voor kinderen, hun publiek in hun waarde laten en ze kwaliteit en respect bieden.
 
Wat was vroeger jouw favoriete film?
The Yellow Submarine, een prachtige, fantasierijke film die de meest belangrijke boodschap met zich mee draagt: all you need is love. 
 
Claudia Droc
Waar kunnen we je van kennen?
Ik kwam op de afgelopen Berlinale in contact met Cinekid tijdens een WRAP! project. Het was erg leuk om een deel van het Cinekid-team te ontmoeten, evenals andere partners uit verschillende landen die betrokken zijn bij het distribueren van Europese kinderfilms. Vooral omdat wij, Europa Cinemas, het doel hebben om een jong publiek naar Europese films toe te lokken. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik kijk of de verhalen goed verteld worden. Ik vind dat de uitvoering van een verhaal vindingrijk moet zijn, het moet een opmerkelijke boodschap hebben en de emoties die het verhaal overbrengt moeten krachtig zijn en lang bij blijven. Daarom ben ik op zoek naar films die kinderen kunnen verbijsteren en tegelijkertijd hun nieuwsgierigheid aanwakkeren, onafhankelijk van tot welke cultuur ze behoren, en ze op hetzelfde moment aan het denken zetten.
 
Wat was vroeger jouw favoriete film?
Ik ben opgegroeid in het postcommunistische Roemenië van de jaren negentig en daar was vrij weinig voor kinderen in de bioscoop of op televisie. Ik herinner me dat ik vooral genoot van korte films, catch-me-if-you-can verhalen. Maar als ik één enkele film moet noemen die me tot op de dag vandaag is bijgebleven, dan is dat Fantasia. Deze tijdloze film betoverde me als een kind en zal dit altijd blijven doen. Ik was tegelijkertijd gefascineerd en bang, ik wilde mijn ogen dicht doen maar blijven kijken. Bovenal was ik onder de indruk van hoe intens de muziek is. Magie is wat deze film het beste omschrijft, net als de emoties die hij bij mensen teweeg brengt.
 
Marketa Pasmova
Waar kunnen we je van kennen?
Ik woon en werk in Zlín, dat is een kleine stad in het Tsjechische Zuid Moravië. Zlín is bekend vanwege het Zlín Film Festival. Het is het oudste festival voor de jeugd ter wereld en volgend jaar vieren we alweer de 57ste editie. In 1936 werd er een filmstudio opgericht in Zlín. Deze studio is later gaan specialiseren in kinderfilms en zo ontstond het idee om een kinderfilmfestival op te richten. Ik werk al sinds 1999 voor het festival en ik vind het geweldig!
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik geloof dat het helemaal niet makkelijk is om films uit te kiezen voor kinderen. Veel films bevinden zich op het randje van goed smaak, soms zijn ze zelfs kitsch! Daarom zal mijn focus liggen op goede kwaliteit – en daarmee bedoel ik een goede verhaallijn en technisch design. Ook wil ik graag rekening houden met hoe kinderen op de films reageren, want kinderfilms zijn natuurlijk gemaakt voor kinderen! 
 
Wat was vroeger jouw favoriete film?
De eerste film die ik mij kan herinneren, was Disney’s Sneeuwwitje. Die maakte echt veel indruk op mijn kinderzieltje! Het was op het kinderdagverblijf en mijn vader kwam daar langs om de film te laten zien met zijn draagbare projector. De tweede film die in mijn jeugd veel indruk maakte, was Spielbergs E.T.: The Extra-Terrestrial.
 
Mark de Cloe

Waar kunnen we je van kennen?
Ik ben filmregisseur en scenarioschrijver. 
 
Ronald Ockhuysen

Waar kunnen we je van kennen?
Ik ben hoofdredacteur van de krant Het Parool. 
 
 

Jury Beste Nederlandse Televisieproductie

 
Evelien Bosch
Waar kunnen we je van kennen?
Ik maak televisieprogramma's en heb jarenlang Zapplive gepresenteerd en Willem Wever. Twee jaar geleden zat ik in Wie Is De Mol?. Al ken je me daar waarschijnlijk niet van, omdat ik er al na twee afleveringen uit lag… Op Cinekid kan je me zó tegen het lijf lopen, ik kom daar namelijk heel graag. Het liefste struin ik door het MediaLab en geniet ik van de interactieve installaties en van de kinderen die daar gebruik van maken. En ja... ik kan het niet laten om zelf ook aan de slag te gaan met de toffe dingen die daar te doen zijn. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Of de programma's zich onderscheiden in beeld, inhoud of beleving. Hoe is het gemaakt? Past het bij de doelgroep en gaat mijn hartje er sneller van kloppen? 
 
Wat was vroeger jouw lievelings tv-serie?
De Deense serie Lotte, dat ging over een meisje dat als ze op haar navel drukte onzichtbaar werd. Theo en Thea vond ik heel grappig en soms zat ik met rode oortjes te kijken. Ook Rembo en Rembo was favoriet. Toen ik wat ouder was, keek ik graag naar Heartbreak High, een serie over leerlingen van een middelbare school in Australië. 
 
Marjolein Rietveld
Waar kunnen we je van kennen? 
Ik ben niet bekend in de tv-wereld, maar werk met veel plezier (achter de schermen) als directeur voor de leukste en creatiefste wedstrijd voor jong talent in Nederland: Kunstbende. Eén van de categorieën waaraan jongeren kunnen deelnemen is FILM. Jaarlijks doen honderden jongeren mee aan de wedstrijd met een eigen film, docu of animatie. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Voor mij is het belangrijk dat er vernieuwing in de tv-serie zit, een sterk verhaal heeft en de kinderen centraal staan. Het mag lief en leerzaam zijn, maar zeker ook grappig. 
 
Wat was vroeger jouw lievelings tv-serie?
Moeilijk kiezen! Dan maar een paar: Mevrouw ten Kate, Familie Knots, Rembo & Rembo en Theo en Thea. Ik moet zeggen dat deze programma’s voor jong en oud zeer vermakelijk waren. Stiekem kijk ik nog wel eens afleveringen terug en kan ik er nog steeds heel hard om lachen. Heel humoristisch. Waarschijnlijk lach ik nu om hele andere dingen, dan toen ik klein was.
 
Benthe Forrer
Waar kunnen we je van kennen? 
Ik ben niet beroemd, maar ik vind het leuk om samen met andere mensen dingen te ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld de chocolade van Tony’s Chocolonely. Maar ik vind het ook heel leuk om tv-programma’s te maken, zoals Pieter in de Prehistorie. En als je ‘s avonds stiekem wel eens tv kijkt, heb je vast wel eens gekeken naar De Keuringsdienst van Waarde, daar heb ik ook aan mee geholpen. 
 
Waar ga je op letten als jurylid? 
Ik ga er op letten of ik het een mooi en bijzonder verhaal vind dat andere mensen ook moeten zien. En of ik dan ervan moet huilen of juist heel hard lachen en of ik er de volgende dag nog steeds aan denk. Ik vind heel erg veel kindertelevisie ontzettend goed en mooi gemaakt, dus eigenlijk verdient bijna iedereen wel een prijs!
 
Wat was vroeger jouw lievelings tv-serie? 
Toen ik 8 was, was er een hele mooie en spannende Zweedse serie op tv. Die heette De witte steen. Het ging over een jongen en een meisje die verliefd op elkaar waren en elkaar steeds opdrachten gaven om in het bezit van de steen te komen. Zo moesten ze om de beurt iets heel gevaarlijks of heel stouts doen om de steen van de ander weer te krijgen.
 
Akwasi
 
Mees Peijnenburg
 
 

Jury Beste Europese Korte Animatie

 
Jolande Junte
Waar kunnen we je van kennen?
Ik ben sinds 2003 werkzaam in de animatie industrie. Mijn eerste werkervaring als animatieproducer deed ik op in Rotterdam (waar ik woon) bij AnimationWorldStudios. Ik heb daar de onder andere de 2D animatieseries White Cowboy, Sientje en de stop-motionserie Egoland geproduceerd. Bij Motek Entertainment heb ik vervolgens vele en vele minuten CG animatie geproduceerd van de Sprookjesboom, waaronder de bioscoopfilm, en meer projecten op basis van Motion Capture. In 2012 heb ik als line producer gewerkt aan de 2D bioscoopfilm Pim & Pom. Sinds 2014 werk ik bij BosBros als animatieproducent, we hebben inmiddels een aantal films en series in ontwikkeling.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Op story en stijl (design, animatie) en of die stijl het verhaal ondersteund. 
 
Wat was vroeger jouw lievelingsfilm?
Ronja de Roversdochter en Waterschapsheuvel.
 
Sarita Christensen
Waar kunnen we je van kennen?
Ik heb Copenhagen Bombay opgericht, dat is een bedrijf dat zich specialiseert in het maken van kinder- en jeugdfilms.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik zal vooral letten op het verhaal.
 
Wat was vroeger jouw favoriete film?
Pulp Fiction! Het is op alle fronten een erg verrassende en vooral erg goede film.
 
Natalia Chernysheva
Waar kunnen we je van kennen?
Ik won vorig jaar een Cinekid Leeuw voor de Beste Europese Korte Animatie Film!
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik zal kijken naar het originele idee van de film en hoe verfijnd de uitvoering is. 
 
Wat was vroeger jouw favoriete film?
Vroeger was ik dól op Boniface's Holiday by Fyodor Khitruk. Het is nog steeds een van mijn favorieten!
 
 

Jury Beste Nieuwe Mediaproductie

 
Anton Damen
Waar kunnen we je van kennen?
Als je in het weekend het AD leest (of een van de regionale kranten, zoals het Eindhovens Dagblad, de Gelderlander of De Stentor) dan kun je lezen dat ik minimaal één nieuwe game per week speel, want daar schrijf ik dan een recensie over. Ik schrijf ook over andere mooie zaken zoals coole gadgets en virtual reality. Verder hou ik ook heel erg van film en tv en ben ik hoofdredacteur van MovieZone.nl en van de dagkrant van het Nederlands Film Festival. Ook schrijf en interview ik veel voor het International Film Festival Rotterdam.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik zie dus heel veel games voorbijkomen, maar ook veel die op elkaar lijken. Daarom kijk ik vooral naar originaliteit: dus of iets ook echt vernieuwend of juist anders is. En ik kan het ook waarderen als een spel of het project iets eigenwijzigs heeft. Als laatste: het moet natuurlijk 100%  werken, en de speler ook goede uitleg geven - ik hou er niet van om eerst een vuistdikke handleiding te lezen voordat ik aan de slag mag.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsspel?
Verstoppertje-met-de-bal. En Monopoly. Maar als je videogames bedoelt, dan heb ik  maanden rondgevlogen in X-Wing vs Tie Fighter en geknald in Wolfenstein en Doom. Mijn lievelingsgame allertijden is trouwens Metal Gear Solid (de eerste, voor de allereerste PlayStation). Die heb ik pas nog eens afgestoft en opnieuw gespeeld en blijft fantastisch. 
 
Astrid Poot
Waar kunnen we je van kennen?
Ik ben baas van ontwerpburo FamilievanFonk, daar maken we mooie dingen voor families. Dus misschien ken je mij niet, maar wel ons werk. Ik ben ook medeoprichter van Stichting Lekkersamenklooien, daar schrijf ik veel over maken. Ik geloof dat alle mensen van zelf dingen maken gelukkig worden. Met Lekkersamenklooien zoeken we uit hoe dat werkt en hoe we ervoor zorgen dat alle mensen makers werden. Daarnaast ben ik de kinderexpert van Bright en publiceer ik regelmatig over kinderen en techniek. Met mijn kinderen testen we de gaafste dingen! 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik vind het belangrijk dat kinderen serieus worden genomen, dat ze niet worden afgescheept met kinderachtige producten. En dat ze altijd iets waardevols meemaken als ze media gebruiken. Iets is in mijn ogen waardevol als het leuk of interessant is én je er iets van leert. Leren, dat zie ik natuurlijk breder dan rekenen of topo. 
 
Wat was vroeger jouw lievelingsspel? 
Ik was echt dól op Cluedo.
 
Douwe-Sjoerd Boschman
Waar kunnen we je van kennen?
Van een veels te groot knuffelkonijn dat keutelt op festivals: Stout Konijn! Inmiddels keutelt Stout Konijn ook in bibliotheken, winkelstraten en in ’t Hol van Stout Konijn in De Hallen in Amsterdam. Daar kun je het meer dan vier meter hoge knuffelbeest knuffelen en z’n keutels pimpen tot je eigen KnuffelKeutel of de animatieset zien waar Stout Konijn z’n YouTube animaties maakt.
Of misschien ken je me van de Mijn naam is Haas games en prentenboeken voor kleuters. Of van de games, apps en installaties die ik ontwerp bij Waag Society, bijvoorbeeld de Smart Kids Lab installatie die dit jaar in het Cinekid Medialab staat. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
De belangrijkste punten waar ik op let als jurylid zijn de kwaliteit van de verhaalwereld die wordt neergezet, hoe je een duidelijke en uitdagende rol krijgt als speler of gebruiker en of je in een bepaalde flow komt waarbij je helemaal opgaat in waar je mee bezig bent en je verbeelding en creativiteit optimaal worden geprikkeld. Als dan ook nog alles helemaal tot in de puntjes en de kleinste details is doorgedacht en uitgewerkt zodat de belevingswereld volledig klopt, dan word ik helemaal blij en enthousiast.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsspel?
Yoshi, Yoshi, Yoshi. Ik was helemaal fan van Yoshi. In Super Mario World, Yoshi’s Island en natuurlijk racen met Yoshi in Super Mario Kart op de Super Nintendo. Ik heb toen zelfs met mijn vader een eigen Yoshi pak gemaakt en als ik dat niet aan had, dan liep ik in groene broek met bruine pantoffels om er toch nog een beetje op te lijken. Ik weet niet wat eerder kwam: mijn lievelingskleur groen of Yoshi. Zelfs nu draag ik nog graag een groene broek. 
 
Matthijs Dierckx
Waar kunnen we je van kennen?
Control: het vakblad én het congres voor Nederlandse gamemakers, waar ik oprichter van ben. En verder wellicht van Sumico, een vrij populair rekenspelletje dat ik samen met iemand anders heb ontwikkeld en waarvoor we vorig jaar waren genomineerd voor de Cinekid New Media Award.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Twee zaken: een spel, of installatie, moet leuk zijn om te spelen, om te beleven. Een origineel idee alleen is niet genoeg, dat is het makkelijke onderdeel. De uitvoering, die is belangrijk. Ten tweede: het is niet heel moeilijk kinderen een beetje aan het denken te zetten, dus ik verwacht dat een project dat ook doet.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsspel?
Civilization, het spel waarin je als een onsterfelijke koning één klein dorpje uit laat groeien tot een enorm wereldrijk. Een briljante mix van strategie en geschiedenis. Heerlijk.
 
Karel Millenaar
 
 

Jury AppLab Award

 
David Kleeman
Waar kunnen we je van kennen?
Je kan me van vrijwel alles kennen! Ik heb de mazzel dat ik al lang werkzaam in kindermedia ben en daardoor heb ik veel van de wereld kunnen zien. Ik heb op zes contitenten lezingen en workshops gegeven (iemand nog een spreker nodig in Antarctica?). Ik heb tijd gespendeerd met de meest creatieve mensen ter wereld, maar ik moet toegeven dat ik toch wel het meest geleerd heb over kindermedia door tot in de late uurtjes in de bar bij PRIX JEUNESSE te blijven hangen dan waar dan ook. Het resultaat daarvan is dat ik de rol van “connector” – van mensen en ideeën – op me genomen heb en daarom hoop ik dat men me vooral kent als iemand die allerlei verschillende mensen met verschillende ideeën bij elkaar brengt. 
Als jurylid voor festivals buiten de VS heb ik de kans gekregen om het snijvlak van media en cultuur te bestuderen – denk aan hoe we tv, boeken, apps, games en andere dingen gebruiken om kinderen wortel te laten schieten in hun eigen omgeving, terwijl ze tegelijkertijd een perspectief én respect voor anderen ontwikkelen. En dit gebeurt allemaal tijdens het meest fascinerende tijdperk dat media ooit gekend heeft – mijn carrière spant van kabeltelevisie als ‘nieuwe media’ tot het internet, tot mobiele media en nu zelfs virtual en augmented reality.
Dit is trouwens mijn vierde Cinekid!
Oh, als je me niet ergens gezien hebt, dan heb je misschien wel mijn artikelen gelezen voor Kidscreen, Huffington Post of iets anders.
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Als jurylid ga ik letten op verschillende dingen. Ik ga vooral kijken hoe de wisselwerking tussen kind en app is. Is deze ‘echt’ en betekenisvol, of zit zo’n kind er gewoon op te rammen?
Voor alle kinderen, vooral de allerjongsten, neem ik in overweging hoe goed de app ontworpen is om te voldoen aan de behoeften, interesses en vaardigheden van de doelgroep. 
Ik geloof dat educatie en vermaak onafscheidelijk zijn – kinderen leren immers van alles wat ze doen en het is onze taak om ervoor te zorgen dat ze willen blijven leren. Of een app nou gemaakt is iets over te brengen of simpelweg om te vermaken – is de app effectief in het vasthouden van de aandacht van het kind en bereikt de app zijn doel?
Al laatste kijk ik natuurlijk naar de kunstzinnigheid van de app – kinderen verdienen dezelfde schoonheid, kwaliteit en aandacht voor details die volwassenen verwachten van de spellen die ze spelen en de apps die ze gebruiken.
 
Wat was vroeger jouw lievelingsspel?
Oh, jeetje! Ik ben zo oud dat mijn favoriete spel Muizenval was. (Ik zou natuurlijk eigenlijk moeten zeggen: “ik ben zo oud dat mijn favoriete spel het uitvinden van het vuur was.”) Ik denk dat ik een generatie te vroeg was voor games: tegen de tijd dat Atari populair werd, studeerde ik al af. Al kan ik mij wel een korte obsessie met Pac-Man in de arcade herinneren. Ik heb nooit een spelcomputer voor mezelf gekocht en mijn twee dochters zijn ook niet echt van het gamen, behalve dan “Dance Dance Revolution.”
Ik heb dus nooit echt geleerd hoe ik een spel moet besturen, of het nou een spelcomputer of een hand-held is, totdat mobiele games in opkomst kwamen. Soms speel ik die wel, meestal in de trein naar werk. Ik houd vooral van woordspellen, zoals Scrabble en sociale spellen, zoals de kaartspellen Apples to Apples en Cards Against Humanity. Oja, mijn favoriete spel dat noem ik “Priceline”, het vinden van goedkope, fijne kamers als ik op reis ben. 
Tegelijkertijd vergt mijn baan dat ik up-to-date ben met waar kinderen naar kijken en waar ze mee spelen, dus ik spendeer veel tijd met mensen die zelf gamen of die kinderapps en games bestuderen en reviewen. Omdat Dubit een PlayLab in Leeds heeft, krijg ik ook te zien wat we ontdekken door kinderen te zien spelen.
 
Gioia Smid
Waar kunnen we je van kennen?
Ik beheer het oeuvre van Fiep Westendorp. Fiep Westendorp is bekend van de vele figuren die zij illustreerde zoals Jip en Janneke, Pim & Pom, Pluk van de Petteflet en Floddertje. 
Ik heb de twee apps ‘Pim & Pom: dansfeest’ en ‘Pim & Pom: op safari’ gemaakt en niet te vergeten ook de animatieserie en de bioscoopfilm met Pim & Pom.  
Daarnaast ben ik bestuurslid van de Fiep Westendorp Foundation. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Ik ga vooral op de kwaliteit van het artwork letten en op de gebruiksvriendelijkheid van de app. Ook vind het ik het leuk als er een uitdaging in een app zit. Het gebruik van veel fantasie in een app en leuke muziek of geluidseffecten vind ik ook leuke extra’s! 
 
Wat was vroeger jouw favoriete tv-serie? 
Ik vond het vroeger geweldig als Thunderbirds op televisie kwam. Dat was (destijds) zo mooi gemaakt dat het bijna echt leek! 
 
Juliet Tzabar
Waar kunnen we je van kennen?
Ik leid een digitaal productiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk genaamd Plug-in Media en ik maak sinds 2000 interactieve content voor kinderen. We maken een heleboel apps voor kinderen en online spellen voor bedrijven als Nickelodeon, de BBC én het bedrijf achter Sesamstraat. We creëren ook onze eigen, originele “merken” – het meest recente voorbeeld hiervan is Tee and Mo – welke begon als een serie van tien online spellen op de website van CBeebies (de kinderzender van de BBC, red.). Dit leidde voor ons tot het maken van korte, geanimeerde liedjes op YouTube, twee apps én een muziek album! Volgens jaar spitsen we ons op het maken van een Tee and Mo animatieserie voor op tv. 
 
Waar ga je op letten als jurylid?
Als jurylid kijk ik vooral uit naar de diversiteit aan digitale content die er gemaakt wordt voor kinderen – denk aan de manier waarop verhalen verteld worden, het gamen zelf en de animaties. 
 
Wat was vroeger jouw lievelingsspel?
Als meisje spendeerde ik samen met mijn zus veel tijd aan spelen op een creatieve manier. Zo creëerden we modellen van winkels voor ons speelgoed met allerlei miniproducten er in. Het spel was eindeloos – we hadden altijd wel weer nieuwe ideeën voor spullen – zoals potloden van tandestokers, spelcomputers van luciferdoosjes, bekertjes gemaakt van bakpapier en schoonmaakdoekjes en vervolgens gewikkeld in zilverfolie! En qua computerspellen… toentertijd was de Game and Watch erg populair – ik herinner me dat ik vooral veel Donkey Kong en Mario Cement Factory speelde.