Hoogtepunt uit het MediaLab: Treehugger

Samen met STRP, Southbank Centre en Migrations hebben we opdracht gegeven voor de nieuwe interactieve media-installatie Treehugger, die ontwikkeld is door de ervaringsgerichte ontwerpstudio Marshmallow Laser Feast uit Londen. Treehugger is ’s werelds eerste virtual reality-ervaring (VR) die erop gericht is de band tussen mens en natuur te herstellen en ons denken te verschuiven van consumentisme naar milieubehoud.

Met behulp van een gigantische replica van een sequoia boom en een Vive VR-headset laat Treehugger gebruikers de omvang en de pracht ervaren van wat misschien wel een van de grootste levende individuele organismen op aarde is. Hoe langer je de boom omhelst, hoe dieper je doordringt in een verborgen wereld die de grenzen van je zintuigen oprekt. Je ontdekt de verborgen innerlijke structuur van de boom: groeven in de bast worden enorme steile rotsen, dennenappels lijken net kathedralen. De ervaring voert gebruikers verder naar boven naar het majestueuze bladerdak, waar ze zich kunnen vergapen aan complexe energiestromen die tot in de hoogste takken reiken.

In samenwerking met vooraanstaande wetenschappers van het Natural History Museum in Londen en de Salford University in Manchester maakt dit project gebruik van de nieuwste 3D-beeldvormingstechnieken. Een combinatie van LIDAR, wit licht en CT-scans brengt een VR-ervaring teweeg die tijd en ruimte vervormt en het onzichtbare zichtbaar maakt.

Exclusief in Nederland en het Verenigd Koninkrijk

Treehugger beleeft zijn wereldpremière op 12 oktober tijdens Cinekid. Vervolgens zal Treehugger te zien zijn op het Winter Festival in het Southbank Centre in Londen van 11 november 2016 tot 25 januari 2017, op de STRP Biënnale in Eindhoven van 20 tot 27 maart 2017 en op Migrations in Wales van april tot en met juni 2017.

Over Marshmallow Laser Feast

Treehugger is het geesteskind van Marshmallow Laser Feast, een ervaringsgerichte ontwerpstudio uit Londen die werkzaam is op het snijvlak van technologie, kunst en wetenschap. In een constante poging baanbrekende ervaringen te creëren die mensen op totaal onverwachte wijze onderdompelen en verwonderen, gebruiken ze een overvloed aan creatieve disciplines, van fotorealistische ervaringen tot robot-gestuurde voorstellingen en real-time mapping, om grenzen te verleggen, verwachtingspatronen op de proef te stellen en het publiek wereldwijd te prikkelen.

Credits

Concept: Marshmallow Laser Feast
Regie: Barnaby Steel & Ersin Han Ersin & Robin McNicholas
Samenwerkende Artiest: Natan Sinigaglia
Uitvoerend Producent: Eleanor Whitley
Senior Producent: Mike Jones
Senior Producent (VS): Armand Weeresignhe
Productie Manager: Mark Geary
Sonic Artiest: Mileece I’anson
Binaural Sound Designer: Antonie Bertone
VVVV Developer: Chris Plant
VVVV Developer: Tebjan Halm
Junior Developer :Leina Kocane 
Fotogrammetrie & VFX Supervisor : Scott Metzger
Lidar Scan & Fotogrammetrie: Mimic
Root System modelling: Ironklad
Installatie Technologist: Hayden Anyasi
3D Designer: Harvard Tveito
Productie van de boom: Octant Objects / Other Fabrications / ML Fabcuts 
 
Met dank aan
Natural History Museum
Salford University
PNY
3Dception
Cornell Ornithology Lab