Hoe maak je een goede app voor kinderen?

Tijdens Cinekid for Professionals organiseerden Cinekid, Kennisnet en Mijn Kind Online op 25 oktober 2013 het seminar Apps voor kinderen. Nationale en internationale experts gaven tips hoe je een kwalitatief goede en educatieve app maakt.  

Nicole Seymour van BBC en Disney

Nicole Seymour, producer voor onder andere BBC en Disney, maakt al meer dan 15 jaar digitale producten voor kinderen in Engeland in Verenigde Staten. Haar advies:

  • Een app voor kinderen moet leuk, onderhoudend en veilig zijn. Een tablet is speelgoed voor een kind en het spelen erop moet de gebruiker een positieve ervaring geven.
  • Laat gameplay, interactie en animatie goed samenwerken. Zoals bijvoorbeeld is gedaan in de knutselapp Mister Maker. Daar kun je eerst lijmen, glitters laten vallen, je tablet schudden om ze te verdelen en de overtollige glitters wegblazen.
  • Veel kleur in de vormgeving is belangrijk voor jonge kinderen en knoppen zouden feedback moeten geven als je ze indrukt (zoals een geluidje of een sterrenregen).
  • Gebruik niet veel tekst, maak liever gebruik van een voice-over.
  • Een educatieve app leert kinderen spelenderwijs iets. Ze draaien het wiel om een juist antwoord aan te geven of prikken bellen stuk.
  • Kinderen houden van herkenbare personages. Laat ze met een figuurtje spelen, ze kunnen het volgen of laat ze tegen elkaar praten.
  • Bouw verschillende moeilijkheidsgraden in, zodat het spelen uitdagend blijft. Of laat een spel moeilijker worden naarmate een kind langer speelt.
  • ‘Replayability’ is belangrijk. Zorg dat kinderen zich niet gaan vervelen. Laat ze in een bepaalde tijd spelen of zorg dat ze levels vrij kunnen spelen.
  • Beloon ze met beloningen en benoem de behaalde prestaties.
  • Een app is nog leuker als er samen gespeeld kan worden, met vriendjes of met je ouders.
  • Stimuleer de fantasie en laat ze bijvoorbeeld iets naspelen uit de echte wereld.


Anneke Dorsman en Astrid Poot van Klokhuis

Anneke Dorsman en Astrid Poot van Klokhuis presenteren hun nieuwste project: Zoek het uit! Een app over wetenschap waarmee kinderen samen hun ouders onderzoek kunnen doen naar antwoorden op sappige vragen. Bij het ontwikkelen van de app hield de makers zich aan deze basisprincipes:

  • ‘Als je het zelf doet, wordt het van jezelf’. Klokhuis wil kinderen iets leren zodat ze die kennis in het dagelijks leven kunnen gebruiken. 
  • Een tablet is aantrekkelijk en inspirerend voor kinderen en het bevat enorm veel informatie. Klokhuis wilde graag de echte wereld en het tablet samenbrengen.
  • Het clipje Playreport van Ikea uit 2010 bracht ze op het idee voor deze app. Hierin zie je dat ouders zijn vergeten hoe ze moeten spelen. Nederlandse kinderen zijn best gelukkig, maar vinden het wel vervelend dat ouders altijd bezig zijn met hun mobiele telefoon of hun tablet. Ze spelen liever samen!
  • Klokhuis wil dat het tablet kinderen meer biedt. Het hoeft niet alleen een zoethoudertje te zijn, het kan ook een leerervaring bieden waarbij je als familie samen speelt en experimenteert.
  • De app Zoek het uit! gaat over wetenschap en om dat te kunnen begrijpen moet je vragen stellen. Nieuwsgierigheid is daarbij belangrijk.
  • Exploratorium, een wetenschapsmuseum in San Francisco, zetten ze op het spoor van het stellen van sappige vragen waarop niemand vooraf het antwoord weet. Samen experimenteer je met dingen uit het dagelijks leven. Je laat een ijsberg smelten op de keukentafel of tilt dingen op met een ballon.


Zoek het uit! is gratis te downloaden in de Appstore.

Sander Bosch van Kennisnet

Sander Bosch van Kennisnet vertelde welke do’s and don’ts hij hanteerde bij het ontwikkelen van de succesvolle app Kenny voor kinderen van 4 tot 6 jaar.

  • Allereerst hield het team zich bezig met de techniek. De ijsvogel had al een website, maar de Flash-applicaties werken niet op een tablet. Daarom werd er een Kenny-app gemaakt voor iPad en Android.
  • De app moest 4 uitdagende spelletjes bieden waarbij kinderen spelenderwijs logische reeksen, ruimtelijk inzicht, categoriseren en schrijfbewegingen leren. Daarnaast biedt het ook audio en tekst voor ouders en leerkrachten.
  • Veiligheid was een belangrijke eis bij deze jonge doelgroep, dat betekent geen externe links, banners of In-App purchases.
  • De resoluties van de verschillende beeldschermen waren zijn ergste vijanden. Denk ook de verschillende prestaties van tablets die momenteel op de markt zijn, die kunnen onderling behoorlijk verschillen. Test je app dus op verschillende apparaten.
  • Het testen was belangrijk en interessant. Volwassenen vonden de spelletjes te moeilijk, kinderen vonden het te makkelijk. Kinderen zijn veel slimmer dan je denkt en ze blijven je verbazen! Test zo vroeg mogelijk om grote verrassingen te voorkomen.
  • Bij sommige spelletjes kunnen de kinderen een beetje vals spelen en die ontdekking vonden ze echt heel erg leuk.
  • Beloon spelers met grapjes en liedjes en verbindt een doel aan het spelen van de spelletjes. Bij Kenny is het doel om hem terug te brengen naar zijn koekoeksklok.
  • App Store Optimization is misschien wel het belangrijkste onderdeel in de ontwikkeling. Als je de titel, keywords, beschrijvingen en screenshots van je app niet goed weergeeft, word je niet goed gevonden. Zorg dus dat dit in orde is!


De app is gratis te downloaden.

Jan Willem Huisman van IJsfontein

Jan Willem Huisman van IJsfontein heeft al 15 jaar ervaring met het maken van digitale producten voor kinderen. Aan de hand van de nieuwste creatie KeesKomma, een app voor kinderen met dyslexie, stipt hij belangrijke punten aan.

  • Kies je platform met wijsheid, want ze hebben elk hun eigen specifieke eisen. Zo gebruiken kinderen een tablet vaak samen en spelen ze op een smartphone juist weer alleen. Maak je een app voor een tablet, dan ziet dat er op een smartphone weer heel anders uit. Een computer gebruiken kinderen vooral om informatie op te zoeken en niet om te spelen. Denk hier over na in de beginfase van de ontwikkeling.
  • Gebruikers betalen niet graag. Banners en In-App-Purchases zijn geen goed idee voor een jonge doelgroep. Wat je kunt doen, is de eerste game gratis maken en hopen dat ze willen betalen voor een volgende game.
  • Het testen is echt heel belangrijk, misschien moet je wel de helft van je budget reserveren voor dit onderdeel.
  • Er moet een duidelijke link zijn tussen de inhoud en het spel. Soms zit er een verhaal in een spel gestopt dat de kinderen niet snappen. Zorg dat alles klopt en logisch is.
  • Kinderen verwachten verrassingen bij het spelen. Laat ze progressie zien en geef ze een reden om terug te komen.
  • Het ‘splash screen’ moet aangeven hoe lang het nog duurt voordat de app geladen is, anders denken kinderen dat het spel stuk is en openen ze het opnieuw.
  • Houd het beginscherm simpel en rustig en zorg voor grote knoppen. Kinderen hebben de neiging altijd net onder de knop te drukken. Houd hier rekening mee. Plaats geen knopen aan de onderkant van het scherm. Hier houden kinderen het tablet vaak vast.
  • Beloon spelers voor hun prestaties, maar overdrijf niet. Laat ze ook flink werken en frustreer ze een beetje. Daar leren ze van.


Bert Vegelien

Bert Vegelien sprak over de lage prijskwaliteitverhouding van apps in het algemeen en boekenapps in het bijzonder. Wat betekent dit voor de relatief kleine Nederlandse markt? Zullen nieuwe verdienmodellen de ontwikkeling van boekenapps mogelijk maken in de nabije toekomst? En wat is de frustrerende rol van de criteria van Apple?

Lidia de Reese

Lidia uit Berlijn werkt voor fragFINN.de, een zoekmachine voor kinderen. Sinds vorig jaar is fragFINN onderdeel van het netwerk POSCON (Positive Online Content and Services for Children in Europe). POSCON is een initiatief van de EU dat instituten, organisaties en bedrijven in heel Europa samenbrengt om ervaringen uit te wisselen en het onderwerp ‘positieve online content en diensten voor kinderen’ op Europees niveau op de kaart te zetten. Het netwerk wil awareness voor dit onderwerp in Europa en doet concrete aanbevelingen voor leveranciers over hoe je positieve content en diensten voor kinderen creëert en behoudt. Lidia vertelde over POSCON en deelde richtlijnen voor goede content voor kinderen.

Dit artikel verscheen op 5 november op de site van Kennisnet