Home

Missie & visie

Missie: Het bevorderen van de kwaliteit van beeldcultuur voor jonge kinderen (3-14 jaar) en door actieve en creatieve participatie van de jeugd de positie van kinderen ten opzichte van de media versterken.

Visie: Media beïnvloeden de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen indringend. Aandacht voor kwaliteit bij de media is aandacht voor de levenskwaliteit van de jeugd.

Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.

Le Petit Prince (Antoine de Saint Exupéry)

Nieuwe beelden, geluiden, verhalen en boodschappen overspoelen ons dagelijks via talloze media en nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar in een razend tempo op. Zo is de manier waarop we televisie en films kijken in de laatste jaren drastisch veranderd en zorgen mobiele telefoons ervoor dat iedereen altijd online, vindbaar en bereikbaar is. Kijken verdringt het lezen, feit en fictie lopen in elkaar over en dat heeft – samen met andere ontwikkelingen – grote invloed op onze mediabeleving. Daarbij vervagen de grenzen tussen kunst, wetenschap en technologie steeds vaker, net als tussen creativiteit en commercie.

Juist kinderen, als nieuwe gebruikers van media, hebben er baat bij te leren omgaan met deze rijke wereld van beelden en technologische mogelijkheden, om als kritische makers en gebruikers te kunnen genieten van mooie films en een positieve relatie te kunnen aangaan met beeldcultuur. Met Cinekid kunnen ze een educatieve, ontroerende, spannende of grappige reis maken door de wereld van media en zo, net als de Kleine Prins, hun hart leren volgen om het echt wezenlijke goed te kunnen zien.

Het kwaliteitsniveau van media en de mate van mediaweerbaarheid van kinderen begint bij de makers. Deze makers, bestaande uit film- en televisieprofessionals, docenten, ouders, onderzoekers en beleidsmedewerkers, creëren de voorwaarden waaronder het aanbod tot stand komt en bepalen de ontwikkeling ervan. Ons internationale platform voor makers, Cinekid for Professionals, met seminars, conferenties, screeningclub en een co-productiemarkt, dient om deze kwaliteit te waarborgen. Het is een ontmoetingsplaats waar de fine-fleur van de wereldwijde kindermedia-industrie samenkomt.

Behalve Cinekid-activiteiten tijdens het festival wordt door het jaar heen ook door het aanbieden van trainingen, de actieve deelname in netwerken en lobby’s en door diverse samenwerkingen, bijgedragen aan de kwaliteit van het kindermedia-aanbod en de mediaweerbaarheid van kinderen