Home

Geschiedenis van Cinekid

Cinekid begon in 1986 als een nieuw initiatief in theater De Meervaart in Amsterdam Osdorp, in een jaar dat de Nederlandse film met Abel, Flodder en De Aanslag veel aandacht genereerde. Tien jaar eerder was het Internationaal filmfestival van Berlijn begonnen met een kindersectie en doken de eerste jeugdfilmfestivals op.

In de Meervaart had Cinekid naast filmvertoningen ook een televisiehoekje ingericht met één scherm, een videorecorder en wat kussens op de grond. Hoe klein ook, het was de kiem van het huidige Cinekid Festival, dat wordt gezien als een mondiale speler die jaarlijks zo’n 65.000 kinderen en begeleiders weet te bereiken.

Al in de eerste jaren van het bestaan van Cinekid werd in samenwerking met verschillende Nederlandse filmtheaters diverse festivals op locatie opgezet, want Cinekid moest een feest zijn voor alle kinderen in Nederland. Onder de noemer Cinekid on Tour doen vandaag de dag bijna 40 filmtheaters mee en groeien deze zogeheten satellietfestivals steeds meer in aanbod.

Nieuwe media
Eind jaren negentig werden nieuwe media een belangrijk onderdeel van het festival. Alles op gebied van computers en technologische ontwikkelingen kreeg een plek bij Kids&Bits in de Balie. Hoewel film een aantrekkelijk onderdeel bleef voor het jonge publiek, sloot het multimediale aspect van dit nieuwe programma en het feit dat een kijkje achter de schermen bij het maakproces werd geboden bij alle kinderen goed aan. De jaren erna groeide het populaire programma in rap tempo uit tot het huidige MediaLab, met twaalfhonderd vierkante meter de grootste digitale speeltuin ter wereld, vol interactieve kunstinstallaties, workshops, apps en games.

Cinekid for Professionals
Om de productie van jeugdmedia te stimuleren bouwde Cinekid in 2001 aan een uitgebreid programma voor professionals uit zowel binnen- als buitenland, dat een eigen plek kreeg binnen het festival. Cinekid for Professionals (CfP) organiseerde seminars, een internationale conferentie, co-productiemarkten en netwerkbijeenkomsten. Later volgde de ScreeningClub, een ‘videotheek’ met honderden titels waar televisie-aankopers en distributeurs van over de hele wereld op afkomen. CfP trekt inmiddels meer dan 500 mediaprofessionals aan uit 40 verschillende landen en biedt hen naast verdiepende conferenties en netwerkgelegenheden meer dan 3000 screenings. Het evenement wordt gezien als het leidende platform voor de internationale jeugdmedia-industrie.

Educatie
Cinekid heeft een uitgebreid educatief programma om ervoor te zorgen dat alle kinderen in Nederland toegang krijgen tot een breed en divers media-aanbod, de maker in zichzelf kunnen vinden en op nieuwe manieren leren om op media te reflecteren.

...Iedere leerling én leerkracht zou elk jaar naar het MediaLab van Cinekid moeten gaan om de rijkdom van de nieuwe content te ervaren. Zo ziet het klaslokaal van de toekomst eruit.

Remco Pijpers (Kennisnet/Mijn Kind Online)